“In welke volgorde we ons werk doen en wanneer we pauze kunnen nemen, hangt af van de dagplanning. Ook kunnen we elkaars hulp inroepen. Als we maar zorgen dat we op afgesproken tijden het werk af hebben dat echt af moet. En natuurlijk de klanten bedienen die binnenkomen,” zegt medewerker Fleur.
Het plannen van het werk is van belang. Vaak wordt dat geregeld in de dagplanning.
“We werken met een taaklijst, waarop iedereen per uur kan zien wat er gedaan moet worden. Iedere medewerker is vrij om te schuiven in die taaklijst. Ruilen van taken mag. En als een taak niet lukt, omdat er bijvoorbeeld veel klanten om aandacht vragen, kun je de taak later uitvoeren. Onze leidinggevende stimuleert ons om zelfstandig te zijn; zij is onze coach. Zij hakt de knoop door als er keuzes gemaakt moeten worden. Zo is de taaklijst geen doel op zich, maar een hulpmiddel om het werk op tijd af te krijgen,” zegt medewerker Anton.
Ga eerst eens na wat de mogelijkheden en afspraken in je eigen winkel zijn om regelmogelijkheden te vergroten.