Feedback geven helpt om dingen bespreekbaar te maken. En te verbeteren. Feedback helpt vooral als je die echt goed geeft. Daar is een aantal basisstappen voor.
- Vraag of je even kunt praten.
- Begin met iets dat je hebt gezien. Noem alleen feiten. Dingen die je hebt gezien. Geef geen mening of oordeel.
- Vertel wat dat met jou zelf deed.
- Vraag of de ander dat herkent?
- Vraag of je dat samen beter kunt doen.
- Toon bereidheid om ook zelf iets te verbeteren.
Voorbeeld 1: Je hebt gezien dat een collega steeds als het drukker wordt weg is. Daar baal je van.
- Kunnen we even praten?
- Zonet was het weer even enorm druk. Ik heb gezien dat jij er op dat moment niet was. Dat komt vaker voor.
- Ik heb daar last van, ik raak in de stress van de drukte en heb het gevoel dat ik er alleen voor sta.
- Snap je wat ik bedoel?
- Kunnen we samen kijken hoe dat beter kan?
- Er is nu ruimte voor een gesprek. Misschien spreek je af dat de ander iets doet om minder vaak bij drukte afwezig te zijn. Of dat je zelf iets doet om minder gestrest te raken van drukte.
Voorbeeld 2: Als leidinggevende zie je dat een medewerker steeds als het drukker wordt weg is. Daar baal je van.
- Ik wil even met je praten.
- Zonet was het weer even enorm druk. Ik heb gezien dat jij er op dat moment niet was. Dat komt vaker voor.
- Daar heb ik last van. De winkel draait niet goed, we laten klanten wachten. Dat gebeurt te vaak en dat vind ik vervelend. Snap je wat ik bedoel?
- Ik wil samen met je kijken hoe we dat verbeteren.
- Er is ruimte voor een gesprek en een afspraak wat medewerker en leidinggevende gaan doen om de situatie te verbeteren.