Pauzeren
“Soms is het zo druk in de winkel dat we niet rustig kunnen pauzeren. We stellen de pauze dan wel eens uit naar iets later op de dag. Dan gaan we om beurten in ieder geval een kwartier weg, om daarna weer fit verder te kunnen gaan,” zegt medewerker Jonna.
Pauzes zijn bedoeld om even tot rust te komen. Fitte medewerkers zijn productieve medewerkers.
Het is een uitdaging als tijdens een pauze veel mensen binnenkomen en je met weinig mensen in de winkel staat.
Tips voor de medewerker
- Ken je de afspraken in je winkel over het nemen van pauzes?
- Als medewerker heb je na 5,5 uur werken recht op een onbetaalde pauze van minimaal 30 minuten. Die pauze mag gesplitst zijn in 2 pauzes van 15 minuten. Het is voor je fitheid belangrijk dat je die pauze(s) ook neemt.
- Lukt een pauze wegens omstandigheden even niet op het moment dat daarvoor is bedoeld? Zorg dan met elkaar dat op een ander moment van die dag die pauze wordt ingehaald.
Tips voor de leidinggevende / werkgever
Fitte medewerkers zijn productieve medewerkers.
- Zoek samen met je team een goede balans tussen service voor je klanten en de zorg voor je medewerkers.
- Ken de bezoekersaantallen op de verschillende tijdstippen van de dag. Pas de pauzetijden van je medewerkers daarop aan. Niemand is gebaat bij een hoge werkdruk doordat een terugkerende bezoekerspiek gelijk valt met de pauze van medewerkers.
- In de Arbeidstijdenwet is opgenomen dat een pauze een periode is van minimaal 15 minuten, waarbij je geen verplichting hebt om te werken.
- Na 5,5 uur werk, heeft je medewerker recht op een (onbetaalde) pauze van minimaal 30 minuten. Die pauze mag gesplitst zijn in twee keer 15 minuten.
- Werkt iemand meer dan 10 uur op een dag, dan heeft zij recht op minimaal 45 minuten pauze.
- Daarnaast zijn er tussendoor kleine werkonderbrekingen voor koffie/thee en persoonlijke verzorging (bijvoorbeeld toiletbezoek).